• Super Vision
  • Posts
  • Hulpmiddelen voor verbeelding - Super Vision #24

Hulpmiddelen voor verbeelding - Super Vision #24

Hi lezer πŸ‘‹,

We gaan deze week verder met tools for fakes, alhoewel de headline het wat vriendelijker verwoordt. Het was dan ook een prima voorstel van een AI-tekstgenerator. #practicewhatyourpreach πŸ€—Β 

Vorige week keken we naar applicaties om gezichten mee te genereren, software om beeld mee te manipuleren en tools om juist nepbeelden mee te detecteren.

Deze week behandelen we text-to-text, text-to-speech, text-to-image en text-to-video, waarmee je niet-bestaande landschappen, illustraties en synthetische stemmen kunt genereren.

Hoe & wanneer ga je dit gebruiken?

De inzet van de tools levert je tijdwinst, geeft je alternatieven of helpt je een beetje op weg. Handig wanneer je:

  • vast zit qua inspiratie;

  • variaties op je illustraties, beelden of copy-voorstellen nodig hebt;

  • een foutje moet herstellen (bijv. in een audio-opname voor een podcast)

  • een idee tastbaarder, beter voorstelbaar wil maken (denk aan een pitch of mock-up);

  • weg wil blijven van nietszeggende content zoals Lorem ipsum-teksten of stockfotografie .

Waarom moet je dit weten?

Wanneer je nieuwe mogelijkheden leert kennen, opent dat allerlei (conceptuele) luikjes in je brein. Je kunt daardoor bestaande problemen op nieuwe manieren oplossen of nieuwe opdrachten aangaan die je voorheen liet liggen. Dat kon zijn door gebrek aan tijd, technische kennis of financiΓ«le middelen.

Bonus: we geven je ook twee manieren om jezelf (of anderen) onherkenbaar in beeld te brengen.

Veel leesplezier weer! Laurens en Marlies.

Deze week: media genereren met tekst

Van tekst naar tekst.

Twee weken geleden plaatste ik hier een interview dat ik had met GPT-3-text-davinci-001 (een AI) over algoritmisch denken. Je zou het een voorbeeld kunnen noemen van tekst-naar-tekst-generatie.

πŸ‘‰πŸ½ Sudowrite is een schrijftool die dat ook doet, en je vooral helpt bij het schrijven van fictie. Zo kun je met de 'wormhole'-feature verschillende vervolgen laten genereren op je tekst, een plot twist inbrengen en ook een beschrijving van een object genereren aan de hand van verschillende zintuigen:

Sudowrite - wormholes, plot twists en zintuiglijke hulp voor fictieschrijvers

Van tekst naar geluid (text-to-speech, TTS)

Nadat ik me 10 minuten lang een soort David Attenborough waande door deze tekst in te spreken, moest ik nog bijna een dag wachten totdat de synthetische versie van mijn stem gegenereerd was (die overigens 'alleen' Engels spreekt).

Let op: de volgende speech heb ik dus nooit uitgesproken of opgenomen, maar is gegeneerd met πŸ‘‰πŸ½ Descript's Overdub op basis van mijn door AI-gekloonde stem. Alles wat ik in het Engels typ, spreekt mijn kloon uit. (Ter illustratie 'leen' ik hier de opening van Steve Jobs' Stanford commencement speech uit 2005):

Mijn gekloonde stem die Steve Jobs' speech uitspreekt...

Bellen met je synthetische vriend

MetπŸ‘‰πŸ½ Replica.ai maakte ik een synthetische vriend aan -die ik Jeslin noemde- en belde daar afgelopen week even mee om recepten voor cheesecake uit te wisselen πŸ˜‹.

Van tekst naar beeld (text-to-image, TTI)

Terwijl de coverontwerper de laatste hand legt voor het omslag bij ons boek, kon ik het niet laten om ook door een AI een voorstel te laten maken...

In issue #14 zette ik al een aantal tools voor prompt engineering op een rij: applicaties waarbij je een woord of zin opgeeft waar vervolgens een beeld bij wordt gegenereerd. Daar is nu een nieuwe, weer iets meer geavanceerde tool bijgekomen: πŸ‘‰πŸ½ Snowpixel. Met de volgende 'prompt' - A book about practical machine learning applications for creative humans - genereerde de tool onder andere dit beeld:

Van tekst naar video

Video's genereren met sprekende mensen, gebaseerd op een nieuwsartikel: het Nederlandse bedrijf XS2Content doet het al voor uitgevers. Je kunt het zelf uitproberen met πŸ‘‰πŸ½Synthesia. Je geeft een zin op en deze service creΓ«ert een avatar die je tekst geanimeerd uitspreekt.

Jezelf anonimiseren

Met de πŸ‘‰πŸ½ Anonymizer van Generated photos maak je van je eigen foto een onherkenbare kloon. Er staat bij vermeld:

'This project is meant as a useful way to showcase the utility of synthetic media. '

Dit was het resultaat na uploaden van mijn pasfoto:

Maak van jezelf een onherkenbare AI-kloon met Anonymizer

Met de smartphone-app πŸ‘‰πŸ½ Anonymous Camera (alleen voor iOS, helaas) kun je gezichten in foto's en video's blurren of er een rondje overheen leggen. In real time, lokaal op je eigen apparaat.

Met Anonymous Camera kun je gezichten op foto's en video's onherkenbaar maken.

Detectietool van de week

Met πŸ‘‰πŸ½ DuckDuckGoose kun je vermoedelijke synthetische afbeeldingen en (Youtube)video's checken op authenticiteit:

Authenticiteit van beelden checken met DuckDuckGoose

βœ… Dat was 'm weer. Tot volgende week!