• Super Vision
  • Posts
  • Creative AI, een bonuseditie - Super Vision

Creative AI, een bonuseditie - Super Vision

Hi lezer šŸ‘‹,

"Zo, de AI-dustĀ leek wel zo'n beetjeĀ gesettled,"

schreef ik donderdagochtend nog. Boy, was I wrong! Blijkt nogal niet het geval.

Deze zaterdagochtend deel ik daarom vier extra ontwikkelingen met je die ik de moeite waard vind om nog na te sturen:

  1. Je mag nu wel gezichten maken met DALL-E.

  2. Cosmopolitan heeft een cover image laten maken door een 'artist in collaboration with text-to-image'.

  3. Ezra Eeman maakte een mooie conversation piece voor redacties: 'Real headlines with Artificial Images'.

  4. Ik schreef een artikel over wat allemaal nodig is voor creativiteit, voor Villamedia magazine. Lees het hier for free.

Fijn weekend.

Laurens

1. Menselijke gezichten met DALL-E

In de vorige nieuwsbrief van afgelopen donderdag kon je lezen:

Afbeeldingen van personen en menselijke gezichten kun je met DALL-E en Imagen nog niet maken, vanwege restricties die zijn ingesteld door de eigenaren. Dit komt vooral door bias.

Een dag erna toondeĀ iemandĀ dit op Linkedin:

Fotorealistische gezichten gegenereerd door DALL-E

2. Cover of Cosmo

Lezer Anne-Marije attendeerde me op de nieuwe cover van de Cosmopolitan (waar ook al direct de nodigeĀ kritiekĀ op kwam):

'The worldā€™s smartest artificial intelligence (aka @OpenAI) made this magazine cover (yes, really!)ā€”its first EVER.'

3. Conversation piece 'Real headlines, artificial images'

Mediahuis' Change Director Ezra Eeman plaatste dezeĀ conversation pieceĀ op Linkedin:

Real headlines, Artificial images, gegenereerd met Craiyon. Door Ezra Eeman.

4. Wat er allemaal nodig is om echt creatief te zijn?

In een serie van vijf artikelen duik ik in de wereld van journalistieke innovatie en ontwikkeling. Mijn derde artikel gaat over creativiteit. Met prachtig beeld van Daniele Schwabe, die -hoe kan het ook anders- met een StyleGAN samenwerkte om tot dit werk te komen.

Er zit een grens aan ons vermogen om creatief te zijn, maar door samen te werken, ideeĆ«n te ā€˜recombinerenā€™ en je menselijke hand nadrukkelijk in je werk te brengen, kun je verder komen. Met tips van wetenschappers en creatieve mediamakers.

āœ… Tot zover de bonus-editie. Fijn weekend!