Arabische AI - Super Vision #15

Hi lezer, 👋

Vorige week behandelde ik text-to-image AI. Ik hoop dat je wat leuke verloren uurtjes hebt gehad bij het uitproberen.

De selectie van onderwerpen voor deze week is op een iets andere manier tot stand gekomen. Wekelijks blijkt dat jij, mijn waarde lezer, nogal goed geïnformeerd slash begaan bent met het onderwerp. En dat graag met me deelt 🤗. Vandaar dat ik deze editie strooi uit de doos met tips die ik de afgelopen tijd heb ontvangen van jou en andere 'vrienden van de brief'.

Een hele editie met Further 📺🎧🥽📚, door en voor ons allen!

Als je me toestaat dan behandel ik volgende week Adversarial AI en volgt nu eerst een korte interlude over mijn Arabische avontuur van afgelopen week.

Veel leesplezier. Laurens.

Journalism & AI in the Arab World - كنافة

Terwijl jij misschien gedichten zat voor te lezen was deze nieuwsbriefschrijver op uitnodiging in Jordanië. Daar vindt namelijk jaarlijks de meerdaagse ARIJ-conferentie plaats - de bijeenkomst van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten uit het Midden-Oosten.

Zelf vertelde ik 's ochtend over het praktisch toepassen van machine learning in de journalistiek en deed ik 's middags mee aan een panelsessie met de titel #InnovateToInvestigate.

Jordanië is nogal een bijzonder land in de regio, want relatief stabiel; zeker in vergelijking met een aantal naaste buren zoals Irak, Syrië, Palestina en Libanon. En ook - ondanks de problemen waar toch vrij veel van de 'onze' bij verbleken - enorm gastvrij, met positief ingestelde mensen die gemotiveerd zijn om hun gevaarlijke werk te doen.

Visit Jordan #nosponcon

En had ik al gezegd dat de filmlocatie van Indiana Jones zich in dit land bevindt -ik nam er afgelopen maandag een kijkje- en dat ze een onwijs goede, gezonde en gevarieerde keuken hebben? Tot zover deze infomercial.

Grootste bottleneck: de taal van software

Ik bewonder het doorzettingsvermogen van de onafhankelijke mediamakers daar. (Van de Libanezen mag je trouwens het woord 'veerkracht' even niet gebruiken, leerde ik na twee keer een tik op de vingers te krijgen 😳. Het is daar nu echt rockbottom.)

In diverse gesprekken kreeg ik te horen dat de wil en de kennis er zeker is om nieuwe technologie te begrijpen en in te zetten. Zo sprak ik bijvoorbeeld met Egyptenaren, Irakezen en Libanezen die hadden meegewerkt aan verhalen rondom de Pandora Papers.

We kregen het ook over machine learning toepassingen in Arabische newsrooms. Wat blijkt: veel digitale tools en software die voor ons vanzelfsprekend zijn, open en gratis, zijn er niet in de Arabische taal of geo-technisch niet toegankelijk. Laat staan dat de benodigde data bestaat of beschikbaar is om natural language machine learning modellen mee te trainen in de diverse Arabische dialecten.

Design thinking to the rescue

Maar ook hier laten de Arabieren zich niet weerhouden. Mooi vond ik het om te horen hoe ze in de regio design thinking benutten. Hoe ze multidisciplinair werken en starten vanuit de gebruiker. Hoe journalisten aan fact-checking doen en hun publiek uitnodigen om bij te dragen aan onderzoek.

Deze reis, de ontmoetingen en de conferentie bieden -voor mij althans- een uniek, extra perspectief op de uitdagingen om relevante en impactvolle toepassingen van AI te ontwikkelen. En voor wie.

Resumerend: de grootste obstakels zijn dus data-poorness en het ontbreken van de zogeheten Large Language Models die getraind zijn op de verschillende Arabische talen en dialecten. Twee grote issues die wellicht uniek zijn voor het Midden-Oosten (en andere 'minder ontwikkelde landen' zoals wij Westerlingen graag zeggen). Maar die van niet-Engels taalgebied is er een waar we met ons Nederlands net zo goed mee te maken hebben.

- Einde Arabische interlude -

#1 Leestip van lezer Sam

De afsluitende quote die ik vorige week plaatste, van IBM's AI designer Jessica Rae Vergara’s, deden lezer Sam "denken aan een het artikel 'How to become a centaur', door Nicky Case (MIT press)."

Essay Competition Winner | The old story of AI is about human brains working against silicon brains. The new story of AI will be about human brains working with silicon brains. As it turns out most of the world is the opposite of a chess game: Non-zero-sum—both players can win.

#2 Filmtip van lezerSkid

Via de DM's tipte Skid me: "In deze film, Descending the Mountain, is alle kunst en muziek met AI bewerkt en vormgegeven "

Precies 50 jaar nadat magic mushrooms officieel verboden werden, zetten psychiater Franz Vollenweider en Zen meester Vanja Palmers een legaal wetenschappelijk experiment op. In een klooster op de top van Mount Rigi in Zwitserland nemen ervaren Zen beoefenaars die nog nooit drugs hebben gebruikt de magische paddenstoelen.

#3 Mixed Reality (XR) tip van lezer Cyril

Via Whatsapp kreeg ik het volgende bericht van een lezer: "Ik had eigenlijk wel verwacht om je gisteren op idfa doclab tegen te komen 🤔". Toen ik Cyril vroeg wat we dan hadden moeten zien/doen, antwoordde hij:

"[...] er was een ultrarare XR boven in Eye, Symbiosis. Ook wel een aanrader."

Inspired by science philosopher Donna Haraway’s Staying with the Trouble, this virtual reality experience for multiple users and multiple senses transports you to about 200 years in the future. On the ruins of the Anthropocene, humanity has made way for a rich biotope teeming with mixed life-forms: human, animal, and machine hybrids. There is no competition, only symbiosis.

#4 Kijktip van lezer Berend

Vriend van de brief Berend -hij werd hier al vaker genoemd- mailde: "Weet niet of je deze al had gezien of gebruikt. Shortdoc over (doemscenario) AI."

Politieke thriller over artificiële intelligentie, macht en sociale controle. Hoe gaan we als wereldwijde samenleving om met AI? En wat voor soort maatschappij willen we hiermee creëren?

✅ Nou, dat was'm weer. Veel kijk, lees en mixed reality plezier. Tot volgende week, dan behandel ik 'Adversarial AI'.

Ps. Laat me even weten wat je van deze editie vind, met die duimpjes en comment mogelijkheid hieronder.